Досвід роботи вчителя історії НВК № 139
Столяренка Георгія Ігоровича
«Інформаційно-комунікативні
технології
на уроках
історії як передумова якісного навчання»
«Хто володіє інформацією, той володіє світом»
Уїнстон Черчіль
XXI століття - століття високих комп'ютерних технологій, глобальної інформатизації, інтенсивного розвитку засобів комунікації, час стрімких соціальних та економічних змін.
Перехід до інформаційного
суспільства в Україні є об'єктивною необхідністю. У Національній доктрині
розвитку освіти зазначено: «Пріоритетом розвитку освіти є впровадження
сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують подальше
удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти,
підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві». Інтеграція України до єдиного світового простору
викликає необхідність впроваджувати високотехнологічні інформаційні засоби
навчання в освіту, займатися пошуками шляхів адаптації школи до сучасної
дійсності.
Освіта - безперервний і динамічний процес і основне завдання школи - створення індивідуальної зацікавленості в придбанні знань, вміння застосовувати їх у повсякденному житті. У наш час від рівня освіченості людей істотно залежить рівень розвитку країни, якість життя її населення.
Історія - це, мабуть, єдиний предмет у системі освіти, який за останні 10-15 років зазнав кардинальних змін як в плані поглядів на сам предмет, так і на методику його викладання.
Нові підручники і
програми різних авторів пропонують різну трактовку і своє бачення предмета, часом
підручник написаний складною, незрозумілою для дитини мовою. При традиційному
підході до вивчення предмета основне навантаження падає на слуховий канал, тоді
як зір, на який в природних умовах доводиться 80%, що надходить, хронічно
залишається недовантаженим, а це найважливіший вид пам'яті, який несе
відповідальність за запам'ятовування і засвоєння матеріалу. Великий обсяг інформації, який все важче
обробляти вручну (один параграф може містити від 10 до 20-25 сторінок тексту),
безликі підручники (немає схем, графіків, ілюстрацій і т.д.), відсутність
інтересу до предмета - все це змушує вчителя шукати нові методи роботи, і
допомогти йому може використання на уроці ІКТ.
Питання використання комп’ютера на уроках
історії, розглядалися різними авторами. Так, проблема використання
комп'ютера, як універсальної складової роботи вчителя досліджено О. Мокрогузом,
проектування комп'ютерних систем навчального призначення розроблялися А.В.
Соловйовим, загальні принципи та методи розробки електронних підручників
визначено А.І. Шевченком, електронні підручники як засоби навчання стали
предметом дослідження А.М. Гуржій та інших, головні принципи роботи з
електронними підручниками на уроках різних типів запропоновано у працях у А.
Фоменка та О. Пометун.
Використання ІКТ у
навчально-виховному процесі дозволяє сприймати навчання через сприйняття
інформації з електронних ресурсів, Інтернету, навколишнього середовища. На будь-якому уроці я, оперуючи різноманітними цифровими навчальними
ресурсами, організовую дослідницьку діяльність учнів, зорієнтовую в
індивідуальному пошуку інформації, навчаю оцінювати надійність різних
інформаційних джерел, створюю власні електронні продукти (малюнки,
мультимедійні презентації, електронні моделі).
Замість насичення пам'яті дитини
значним обсягом знань навчаю її знаходити, користуватися та застосовувати їх
на практиці. Завдяки використанню ІКТ діти працюють в індивідуальному темпі, що
створює ситуацію успіху для кожного учня, процес здобуття знань мотивує до
навчання.
Провідною метою застосування ІКТ
на уроці історії я вважаю досягнення більш глибокого осмислення навчального
історичного матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу історії
на особистість учня, його «занурення» в досліджувану епоху. Це відбувається за
рахунок використання карт, схем, навчальних картин, відео- та аудіокоментарів,
представлених в електронному варіанті.
Отже, завдяки поєднанню
традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається значно ефективніше
розвинути і примножити природні здібності учнів. Використання ІКТ у навчанні
історії зумовлює появу нових навчальних цілей та необхідність оновлення змісту
історичної освіти. ІКТ дозволяє досягти високих результатів навчальної
діяльності, забезпечити для кожного учня формування і розвиток власного
освітнього шляху.
Роботу учнів за комп'ютерами чергую
з іншими видами навчальної діяльності. Не є обов'язковим також використання
комп'ютерів всіма учнями одночасно. Інколи достатньо одного комп'ютера і
підключеного до нього мультимедійного проектора. Не завжди слід прагнути до
того, щоб весь матеріал, який передбачено опрацювати на уроці, супроводжувався
використанням ІКТ. Важливішим є інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій
у вибрані етапи традиційного подання матеріалу, яка допомагає збагатити урок,
показати паралельні рішення, здійснити узагальнення, стимулювати уяву учнів,
виконати експеримент, прискорити процес навчання.
Комп'ютер я можу використовувати
на всіх етапах навчального процесу: при поясненні (введенні) нового матеріалу,
узагальненні, повторенні, перевірці та корекції знань, умінь, навичок школярів.
При цьому комп'ютер, як інструмент в моїх руках, може виконувати наступні
функції: джерела навчальної інформації; наочного посібника; тренажера;
засобу діагностики і контролю; засобу підготовки та зберігання
навчального матеріалу; обчислювальної машини та програвача.
Впровадження інтерактивної навчальної діяльності ставить
переді мною наступні завдання :
·
враховувати
індивідуальні особливості кожного учня;
·
навчати школярів
співпраці у виконанні групових завдань;
·
формувати
комунікативні вміння учнів;
·
стимулювати
моральні переживання взаємного навчання;
·
працювати над
вихованням в учнів бажання самовдосконалюватися і самовдосконалюватися самому;
·
працювати з
учнями в позаурочний час;
·
використовувати
в своїй діяльності можливості соціальних мереж та шкільного сайту;
·
залучати учнів
до пошуково-дослідницької роботи.
Моя система роботи вимагає використання як власних напрацювань: нарізок аудіо та відео файлів,
електронних презентацій тощо, так і елементів „інтерактивних мультимедіа-систем”. Вони є
програмно-методичними комплексами, що зберігають і відтворюють: тексти, звук,
статичні зображення, анімаційні зображення, відео фрагменти, відповідні засоби
відтворення. Дають можливість вчителю та учню вести діалог з програмою за допомогою комп’ютера і
мультимедійних апаратних засобів – мультимедійного проектора і сенсорної
(інтерактивної) дошки.
Зараз мені та моїм вихованцям вже важко уявити собі
повноцінний урок без використання інформаційно-комунікаційних засобів навчання
(ІКТ). Це стало можливим завдяки інтеграції України до єдиного світового
простору, що в свою чергу викликало необхідність впроваджувати
високотехнологічні інформаційні засоби навчання в освіту, займатися пошуками
шляхів адаптації школи до сучасного світу.
Комп’ютер може і повинен використовуватися у всіх видах і
формах навчання:
- по-перше,
комп'ютер дозволяє оптимізувати працю вчителя, дає можливість впорядковано
зберігати величезну кількість матеріалу й готових розробок уроків;
- по-друге,
використання ІКТ дозволяє нам отримати
необмежені можливості у виготовленні роздаткових друкованих матеріалів
до кожного уроку з урахуванням індивідуальних особливостей учнів;
- по-третє, є
можливість систематично використовувати
готові електронні програмні продукти: мультимедіа підручники,
енциклопедії та довідники, галереї, тестові програми й тренажери для навчання;
- по-четверте, є
можливість самостійно створювати свої
освітні ресурси, тобто створювати власні презентації, відеоролики, тощо;
- по-п'яте,
можливість використання інтернет-ресурсів відіграють велику роль в проведенні
пошукової роботи та досліджень. Доступ до віртуальних бібліотек,
відеоматеріалів, фотодокументів та архівних документів дає можливість скласти
більш достовірну та детальну характеристику особистості чи події.
Крім того, саме за допомогою пошукових систем та соціальних мереж, є можливість знайти свідків подій, та інших людей, які мають причетність до проблеми дослідження. Так, пошуковою групою юних дослідників, учнів 8-го класу було знайдено родичів одного з визволителів селища Добровеличківка, Обедняка Миколи Івановича, що дало можливість налагодити зв'язок та дізнатися про де-які мало відомі факти з життя Героя Радянського Союзу.
Крім того, саме за допомогою пошукових систем та соціальних мереж, є можливість знайти свідків подій, та інших людей, які мають причетність до проблеми дослідження. Так, пошуковою групою юних дослідників, учнів 8-го класу було знайдено родичів одного з визволителів селища Добровеличківка, Обедняка Миколи Івановича, що дало можливість налагодити зв'язок та дізнатися про де-які мало відомі факти з життя Героя Радянського Союзу.
В безлічі позитивних моментів використання ІКТ звичайно є
і свої мінуси. комп’ютер ніколи не зможе
повністю замінити живого спілкування з учителем. Саме учитель може зацікавити учнів, викликати у
них допитливість, завоювати довіру, спрямувати увагу дітей на ті або інші
важливі аспекти періоду, що вивчають учні. Тільки педагог зможе відзначити старанність та
знайти підхід до кожного учня індивідуально.
Отже, завдяки поєднанню традиційних педагогічних
технологій та ІКТ вдається зробити урок більш насиченим та цікавим, донести
більше інформації до кожного учня.
Унікальні можливості в освітній діяльності надає мережа
Інтернет. Він має невичерпний масив освітньої інформації та виступає як чудовий засіб, інструмент для її
пошуку, переробки, представлення. Інтернет є джерелом для розвитку
інтелектуальної діяльності та розвитку
комунікативної компетенції людини, яка має необмежені можливості для
одержання знань, умінь, навичок. Важливим елементом ІКТ навчання стали освітні
Веб-сайти, шкільні сайти, спеціальні сторінки в соціальних мережах.
Освітні Веб-ресурси можна використовувати для:
·
Самостійної
роботи учнів;
·
Підготовки
вчителя до уроку;
·
Для самоосвіти
вчителя, учня;
·
З метою
організації практичної діяльності на уроці;
·
Для контролю
знань;
·
Для організації
позаурочної діяльності учнів.
Які ж з послуг
всесвітньої комп'ютерної мережі, можна застосовувати в процесі вивчення
історії? Розглянемо деякі з них:
Мовні послуги:
·
книги, методична
література, газети, журнали;
·
навчальні
програми;
·
електронні
бібліотеки, бази даних;
·
навчальні
електронні книги, довідкові файли, словники, довідники.
Інтерактивні послуги:
·
електронна
пошта; ·
·
електронні
телеконференції
Пошукові послуги:
·
каталоги;
·
пошукові
системи.
Я виклав перелік тих послуг, якими я користуюсь, та вчу
користуватися ними своїх учнів.
Дуже добре коли навчальний заклад має свій дієвий сайт.
Наявність шкільного сайту (http://nvk139.dnepredu.com/)
дає можливість заочного спілкування з учнями та батьками. В ньому можна
звітувати про проведені уроки та заходи, викладаючи там фото та відео матеріали
а також власні конспекти уроків та розробки виховних заходів.
Наявність власних сторінок в соціальних мережах та блогу дає
мені можливість швидкого спілкування та поділу досвідом з колегами, учнями в
позаурочний час, де можна викласти корисні посилання, аудіо, відео файли та
документи, матеріали для навчання. Я практикую викладання там завдань
контрольної роботи, після її написання, для того щоб учні мали змогу дома
опрацювати обидва варіанти, це полегшує
роботу над помилками на наступному уроці.
В галузі освіти останнім часом особливої актуальності
набувають розробки й впровадження в навчально-виховний процес програмно–методичних комплексів або комп’ютерних
мультимедійних програм, які можуть забезпечити принципово нову якість освіти.
Сама комп’ютерна технологія, як я вже
сам переконався, забезпечує нові можливості щодо організації паралельного навчання і контролю знань, надає реальну
можливість практичного впровадження індивідуалізованого навчання.
Форми практичного використання мультимедійних програм
можуть бути дуже різноманітними. Мультимедійні матеріали можуть
використовуватися перед вивченням навчального матеріалу, як вступ до теми, як матеріал для
самостійного опрацювання навчальної інформації, як засіб контролю та самоконтролю
якості і повноти знань учнів.
В своїй практиці на різних етапах уроку я використовую
елементи декількох мультимедійних
програм, це дає змогу зробити урок більш насиченим та цікавим.
Одним з важливих компонентів уроку історії є використання
карти. Розвиток мультимедійних технологій диктує нові вимоги до оформлення карт
і подачі картографічного матеріалу.
Багатофункціональні інтерактивні карти можна
використовувати набагато ефективніше, ніж традиційні. У зв'язку з цим я
використовую електронний історичний
атлас, який є мультимедійним засобом навчання для загальноосвітньої школи.
Електронний історичний атлас може використовуватися
незалежно від підручника, або слугувати доповненням до нього.
Основні шляхи використання:
· під час уроку
для наочності - використання карт з метою
ілюстрування розповіді або лекції;
· для самостійної
роботи учнів - виконання ними завдань з використанням карт або картосхем;
· для контролю
знань - виконання тестів.
Досить непоганим додатком до уроків є методичні
комп’ютерні посібники від видавничої групи «Основа» - «Електронний конструктор
уроку». Вони містять в собі готові
конспекти уроків, дидактичні матеріали та медіа презентації, а також
ексклюзивну програму для створення власного уроку. Даний посібник дозволяє зекономити час підготовки бо містить основу
для створення власного уроку, а також дає можливість учителю змоделювати урок,
беручи до уваги рівень підготовленості класу, здібності окремих учнів.
Комп’ютерною презентацією вже мало кого можна здивувати,
але запропонувати зробити презентацію свого дослідницького міні проекту групі
учнів, використавши в ній аудіо та відео файли, а потім ще й захистити –
вимагає від них чимало зусиль і самостійної роботи. У своїй роботі я практикую
створення таких презентацій.
При створенні учнями комп'ютерних презентацій, формуються
найважливіші в сучасних умовах навички:
·
критичне
осмислення інформації,
·
виділення
головного в інформаційному повідомленні,
·
систематизування
й узагальнення матеріалу,
·
грамотне подання
наявної інформації.
Робота над електронною презентацією, її публічне подання
та захист впливає на розвиток у дітей
навичок спілкування за допомогою інформаційно-комп'ютерних технологій. Це дає
додаткову мотивацію до вивчення історії, сприяє підвищенню рівня сприйняття
інформації.
Також важливим є
використання усних свідчень (інтерв’ю учасників подій) у процесі навчання історії за
допомогою ІКТ.
Методика використання усних
свідчень у процесі навчання історії залишається майже не розробленою. Усні
свідчення, з якими в поодиноких випадках доводиться працювати на уроці історії,
постають перед школярами переважно у задокументованому (текст підручника)
вигляді. Подібна трансформація усного історичного джерела суттєво впливає на
його зміст. Адже дослідник, який письмово фіксує отримані свідчення та додає до
тексту розділові знаки, може змінювати компоновку речень. До того ж у
писемному тексті втрачаються емоційні акценти, логічні наголоси, динаміка
голосу. Отже, учні в подібному випадку працюють не з усним історичним джерелом,
а з письмовим, оскільки фіксація свідчень на папері практично знищує головну
цінність усного історичного джерела — передачу емоцій та почуттів людини, яка
розповідає «власну» історію. Саме через почуття свідок поєднує фізичну
реальність того, що сталося в минулому, з сьогоденням за допомогою емоцій, в
яких виражається значущий для нього досвід, що наново переживається у теперішньому,
демонструючи як спільне, так і відмінне між ними.
Запис дозволяє працювати з відео
свідченнями, як різновидом усного історичного джерела. Це має деякі свої
переваги. По-перше, відеосвідчення дозволяють учням бачити людину, а це, у свою
чергу, створює можливість організувати своєрідний діалог між свідком й
учнями. По-друге, відео дозволяє передати більший спектр емоцій та почуттів, а
отже, й учням краще їх сприймати.
На сьогодні я використовую на
уроках відеосвідчення, зібрані учнями з безпосередніх учасників подій,
наприклад, вояків АТО.
Таким чином, інформаційно-комунікаційні технології
додають навчальному процесу проблемний, творчий, дослідницький характер. Вони
здатні стимулювати пізнавальний інтерес до історії, багато в чому сприяти
відновленню змістовної сторони предмета й розвивати самостійну діяльність
школярів.
- застосування ІКТ в галузі освіти і безпосередньо в діяльності
керівника закладу стало загальною необхідністю.
- впровадження ІКТ у навчально-виховний процес школи
забезпечить поступовий перехід освіти на новий, якісний рівень.
- нові інформаційні технології позитивно впливають на всі
компоненти системи навчання: мету, зміст, методи та організаційні форми
навчання, засоби навчання, що дозволяє вирішувати складні і актуальні завдання
педагогіки для забезпечення розвитку інтелектуального, творчого потенціалу,
аналітичного мислення та самостійності педагогічних працівників.
- для ефективної модернізації освіти та оновлення
технічного арсеналу засобів навчання необхідно оптимізувати реалізацію
державних програм, спрямованих на інформатизацію, комп’ютеризацію та оновлення
матеріально-технічної бази шкіл, надання всім вільного доступу до мережі
Інтернет.
Ми можемо довго
дискутувати з приводу ефективності інформаційно-комунікативних технологій на
уроках, але не використовувати їх не маємо права, бо вони стрімко ввійшли в усі
сфери нашого життя. Вони спрощують спілкування і співробітництво, стають
визначальними в економіці і на виробництві, займають центральне місце у процесі
інтелектуалізації суспільства, розвитку його системи освіти і культури.
Список використаної літератури
1. Євтушенко
Р.І., О.В.Гавлєтова.Національна доктрина розвитку суспільства // Книга
вчителя історії, етики, основ правознавства/ Упоряд. – Х., 2006.
2. Беспалов П.В.
Компьютерная компетентность в контексте личностно-ориентированного обучения //
Педагогика. – 2003. - №4. – С.45-50.
3. Іванова О.
Підвищення інформаційно-комп’ютерної компетентності
педагогів//Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2010.
4. Дишлєва
С. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та
їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс]: http://osvita.ua/school/technol/6804
5. Коваль Т.І.
Підготовка викладачів вищої школи: інформаційні технології у педагогічній
діяльності : навч.-метод. посіб. / Т.І. Коваль. - К.: Вид. центр НЛУ, 2009. -
380 с.
6. Авер’янова Н.
Інформаційний простір в системі освіти // Рідна школа. – 2001. – №2.– С.33.
7. Дрібниця В.
Електронний підручник – сучасний засіб навчання // Історія України. – 2004. –
№14. – С.11-13.
8. Іщенко О.А.
Передумови й проблеми застосування нових інформаційних технологій при
викладанні суспільно-гуманітарних дисциплін // Коледжанин – 2002. – №3. – С.33-34.
9. О.І.Пометун,
Г.О.Фрейман. – К.: Генеза, Методика
навчання історії в школі / 2006.– 200 с.
10. Пометун О.
Після цього уроку ваші учні зможуть... // Історія в школах України.– 2004. –
№6. – С.15-19.
11.
Фоменко А. Деякі підходи до розробки і створення навчальних комп’ютерних
програм (комп’ютерних посібників) з
історії // Історія в школах України.– 2003. – №1. – С.21-25.







Немає коментарів:
Дописати коментар